Spoiler alert: Hvis du læser det her blogindlæg for at få svaret på, hvilken marketing automation platform du skal vælge, så vil du blive skuffet. Når vi hos Maltby & Mayland skal vejlede i valg af platform, kigger vi på den enkelte kundes behov og bruger vores erfaring til, sammen med kunden, at finde frem til den bedste platformsløsning. Uden at kende dig og din virksomhed kan vi derfor ikke fortælle dig, hvad du bør vælge. Men det vi derimod kan gøre er, at vi kan give dig nogle værktøjer til, hvordan du træffer dit valg.
1. At vælge marketing automation platform er som at købe ny bil
Når du investerer i en marketing automation platform, minder det faktisk lidt om at skulle købe en ny bil. Helt grundlæggende er der, ligesom ved køb af bil, et budget, der danner rammen for dit køb og begrænser dine valgmuligheder. De fleste marketing automation platforme har flere forskellige abonnementsniveauer, og jo mere du betaler, desto mere får du. Ligesom med en bil. Alle biler kan få dig fra A til B, men ofrer du lidt mere, kan du ovenikøbet få varme i sædet, autopilot, indbygget GPS m.m. Det samme gælder marketing automation platforme. De fleste har et grundabonnement, der giver adgang til opbygning af simple flows, kampagneudsendelser m.m. Men sætter du et lidt højere budget, kan du få flere funktioner oveni hatten. Det kan f.eks. være adgang til SMS-marketing, udvidede rapporteringsmuligheder og meget andet, som varierer fra platform til platform.
Første råd lyder derfor: Fastlæg dit budget
Obs! Mange platforme tvinger dig ind i et dyrere abonnement, når din modtagerliste vokser. Så undersøg, hvor loftet ligger i forhold til antal modtagere, så du ikke får en ubehagelig overraskelse, hvis abonnementsprisen pludseligt stiger.
2. Tænk langsigtet – også når du skal vælge marketing automation platform
Når man køber en bil, er det godt at tænke langsigtet. Måske har du ikke brug for plads til en autostol lige nu, men hvad med om et par år? Det samme gælder ved køb af marketing automation platform. Lige nu har du måske kun brug for at kunne sætte simple flows op som et velkomstflow, forladt kurv flow osv. Men hvad er fremtidsudsigterne? Har I planer om at begynde på SMS-marketing? Er der en ny kundeklub i støbeskeen eller noget helt tredje? Det er altid værd at tænke lidt langsigtet, så man ikke køber et værktøj, man alligevel vokser fra om et år eller to. Alt andet lige vil der være nogle omkostninger forbundet med at skifte platform, så det er ikke noget, de fleste har lyst til at gøre for tit.
Andet råd lyder derfor: Udarbejd en kravspecifikation. Den skal opliste alle de krav, du har til den nye platform. Du kan evt. inddele kravene i ”need to have” og ”nice to have”. Kravene kan handle om alt lige fra dynamisk produktvisning til supporttilgængelighed.
Obs! Hos nogle platforme er bestemte funktioner kun tilgængelige i udvalgte lande, eller hvis man køber det dyre abonnement. Vær også opmærksom på, at selvom en marketing automation umiddelbart mangler en funktion, du skal bruge, så kan det i nogle tilfælde løses ved at tilkøbe og tilknytte en app.
3. Hvem skal styre din marketing automation platform?
Når du skal investere i en ny marketing automation platform er det en god idé at tænke over brugervenligheden og ambitionsniveauet. Det er ærgerligt at købe noget, hvor man ikke får halvdelen af funktionerne udnyttet, fordi det er for komplekst at gå i gang med. Hvis vi holder os til bilanalogien, så svarer det til, at man investerer i en Formel 1 bil uden hverken at være uddannet racerkører eller have ressourcerne til at træne sig op til det. Og det er da penge direkte ud af vinduet. Så tænk over, hvem der skal sidde med platformen til dagligt, og om der er afsat ressourcer til evt. at videreuddanne medarbejderen. Der findes et hav af forskellige platforme på markedet, og nogle af dem tilbyder træning i opstartsperioden mens andre har online akademier og lignende, hvor brugeren selv kan søge viden. Men som sagt kræver det ressourcer i form af f.eks. tid til at træne sig op i brugen af et nyt e-mailværktøj.
Tredje råd lyder derfor: Overvej hvor meget du er villig til at investere af penge og tid til evt. oplæring i den nye marketing automation platform.
Undersøg om oplæring og løbende sparring er en del af pakken, du køber, eller om du skal finde viden og hjælp et andet sted.
Obs! Nogle platforme yder mere support og service jo dyrere et abonnement, du køber. Hvis du investerer i et af de dyre abonnementer, tilknyttes du i nogle tilfælde en fast supportmedarbejder.
4. Hvor skal data til marketing automation platformen komme fra og hvordan?
En bil kan ikke køre af sig selv. Det samme gælder en marketing automation platform. For at få det optimale ud af platformen skal den hele tiden tankes op med data. Den data, der kommer ind, skal nemlig bruges til netop det, som marketing automation kan: at sende det rigtige budskab, til den rigtige person på det helt rigtige tidspunkt. Derfor er det vigtigt at kigge på, hvordan din nye marketing automation platform bliver integreret med f.eks. din hjemmeside eller webshop. Nogle platforme har standardintegrationer, der gør det nemt at kæde dem sammen, mens andre er lidt mere komplicerede og kræver hjælp fra en udvikler, for at oprette forbindelsen.
Derfor lyder fjerde råd: Husk på din kravspecifikation at notere, hvilke kriterier du stiller i forhold til integration ml. din marketing automation platform og din webshop/hjemmeside samt andre relevante apps og platforme.
Obs! Husk også, at selvom der ikke findes standardintegrationer ml. to platforme/systemer, så findes der 3. parts værktøjer som f.eks. Zapier, der kan forbinde parterne, så du kommer udenom at skulle bygge integrationen selv eller hyre en udvikler.
Virker det for uoverskueligt selv at skulle kaste dig over valget af en ny marketing automation platform? Hos Maltby & Mayland yder vi support og rådgivning til virksomheder, der ønsker at investere i en marketing automation platform uafhængigt af branche og marked. Med mere end 10 års erfaring i bagagen har vi selv siddet med mange forskellige platforme og har også rådgivet og hjulpet virksomheder i selve migreringsprocessen fra én platform til en anden. Så tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan supportere dig i processen.