top of page
Forfatters billedePhilip Maltby

Marketing automation - har du råd til at lade være?

Vil du gerne ramme dine individuelle målgrupper med relevant indhold på et relevant tidspunkt – vel at mærke helt automatisk? Dumt spørgsmål – for hvem vil ikke det...


Automatiseret e-mail marketing er et super effektivt redskab til at fastholde og udvikle kunderelationer. Samtidig vil du ofte spare ressourcer, da det kører, som navnet antyder, automatisk. Hvis du gør brug af e-mail marketing eller bare udgiver et nyhedsbrev og endnu ikke er kommet i gang med automation, bør du overveje at investere i det – hos Maltby & Mayland tillader vi os endda at spørge: har du råd til at lade være?


Sæt strøm til din kundedata

48 % af kommercielle organisationer investerer allerede i dag i marketing automation, hvilket gør disciplinen til én af de allermest populære metoder til at skabe personlige kundeoplevelser (Kilde: House of Marketing).

Automatiseret e-mail marketing går ud på at bruge kundedata og kontaktdata til at målrette og personalisere (dele af) sin markedsføring. En automation eller et 'flow' igangsættes af en 'trigger'. Herefter fungerer det oftest med 'betingelser', som afgør den enkelte profils videre rejse igennem flowet. F.eks. kan et køb af et givent produkt fungere som trigger. Købet kan starte et flow, som promoverer et andet, matchende produkt (cross-sell flow), eller noget helt tredje. Mulighederne er mange...

Under alle omstændigheder er hhv. trigger og betingelser altså indlejret i automatiseringens DNA, og dermed bliver din kundedata afgørende; det er netop data i form af en given handling hos den enkelte profil, som kvalificerer hende til et givent flow. Det er også kundedata, som bestemmer hendes videre 'rejse' igennem flowet. Skal du sende hende en reminder? Skal du tilbyde en rabatkode? Eller skal du måske lade hende ende dit flow, fordi hun faktisk endte med at konvertere, dvs. afgive et køb?


62 % af kommercielle organisationer råder allerede over Martech-værktøjer. Alligevel er det kun halvdelen af disse, som rent faktisk gør brug af det (Kilde: cmosurvey.org). Til spørgsmålet om, hvorfor man endnu ikke er kommet i gang, svarer den største del af de adspurgte, manglende know-how (Kilde: emailmonday.com). Og det er synd ... For potentialet er stort!


Direkte integrationer (et uforløst potentiale)

Data er fundamentet; de, som høster størst succes med marketing automation, formår at integrere og strukturere kundedata til brug i deres e-mail marketing tool – enten ved et synkroniseringsværktøj eller ved en direkte integration...

Du skal altså overføre kundedata fra dit website til dit e-mail marketing system – de to skal 'integreres'. Gængse, moderne e-mail marketing systemer tilbyder direkte integrationer til de tilsvarende CMS'er, altså hjemmesideplatforme. Et af de mest velkendte og 'sammenspillede' makkerpar inden for e-handelsplatforme er nok Shopify-Klaviyo.

E-mail marketing og automation-platformen Klaviyo er udviklet specifikt med e-handel for øje og tilbyder brugervenlige analysemuligheder og visuelle dashboards, som gør det nemt for Shopify-brugere at tracke og optimere deres marketingindsats. Ikke mindst tilbyder Klaviyo en direkte integration til Shopify. Det betyder, at du i udgangspunktet har adgang til transaktions- og adfærdsdata fra din webshop direkte i din e-mail marketing platform – what's not to like 😉

Maltby&Mayland har mange spændende forretningscases, hvor vi har hjulpet kunder med at udnytte data til automatiserede flows, netop i et Shopify-Klaviyo-setup – bl.a. i vinbranchen.


"Maltby & Mayland er en stor gevinst for Megavin. Philip & Mette har bl.a. bygget et browse- abandonment-flow som allerede fra første uge live, skabte engagement og indtjening langt udover vores forventning" forklarer René Jørgensen, E-commerce manager hos Megavin.


Skab din egen forbindelse

Er du ikke velsignet med en direkte dataintegration mellem dit CMS og din e-mail marketing platform, kan du sagtens komme i gang med automation alligevel. De fleste platforme tilbyder API-adgang. Hvis dit CMS understøtter API-kald eller webhooks, kan du bruge dem til at sende realtidsdata til din marketing automation-platform. For eksempel kan en webhook automatisk sende data, når en kunde tilmelder sig et nyhedsbrev, køber noget eller udfører andre relevante handlinger.


Alternativt kan du overveje at bruge en middleware-platform som Zapier, Integromat eller Automate.io, som kan forbinde dit CMS og din marketing automation-platform og automatisere dataflowet derimellem.


Din 'Customer Data Platform' er din ven

En Customer Data Platform (CDP) er en fantastisk løsning for dig, som ikke råder over en direkte integration. CDP'er integreres nemt med andre systemer, såsom CRM, sociale medier og netop din e-mail marketingplatform. CDP'en indsamler data som transaktionshistorik, websiteinteraktion, demografiske oplysninger og adfærdsmønstre – og strukturerer det samtidig i kundeprofiler.

På den måde får du nemt adgang til avanceret segmentering af kunder baseret på deres handlinger og præferencer – og du slipper for selv at opsætte lead profiling til samme formål.

Hos Maltby&Mayland har vi hjulpet flere organisationer med at skabe målbar værdi med marketing automation forankret i bl.a. Raptor (en populær, dansk CDP).


Ingen undskyldninger for at komme i gang


81 % af alle virksomheder, der arbejder med marketing automation, har oplevet bedre resultater fra deres leads (Kilde: Email Monday). Med e-mail automation, som dækker hele kunderejsen, sparer du dels ressourcer på manuelt arbejde og sikrer samtidig højere konsistens, engagement og kundeloyalitet.

Hos Maltby&Mayland har vi mange års erfaring med at hjælpe vidt forskellige organisationer med opstart, videreudvikling, optimering og drift af deres marketing automation. Vi kender potentialet og kan levere løsningen, skræddersyet til dig.


Måske er du allerede godt i gang med e-mail marketing men hænger fast i en one-size-fits-all tilgang? Måske står du på vippen og skal ud og investere i en e-mail marketing platform? I så fald, læs her vores post: Sådan vælger du den helt rigtige marketing automation platform.


I hvert fald: Hvis du gerne vil skabe bedre og længerevarende kunderelationer med relevant indhold på et relevant tidspunkt - vel at mærke helt automatisk ... Så tag fat i Mette eller Philip for en uforpligtende snak om jeres marketing automation indsats. Du har ikke råd til at lade være!

16 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page